onsdag 15. juli 2009

Hvilken plante er dette

I min hage dukker det stadig opp nye stauder. Huset er fra 1924 og det er nå min tredje sommer her. Det var spesielt et stort bed som var tettpakket av blomster og ugress. Første sommeren fikk jeg spadd opp og plantet om en del planter for å skape litt bedre plass, men i fjor dukket det opp nye spennende planter som ikke var der året før. Blant annet to praktfulle Hostaer som jeg har fått omplantet til et mer passende sted. Dessuten et nydelig lilla slør og noen orange knapper på lang stilk som jeg aldri har sett før. Likeledes noen nydelige hvite knapper.

Det er også en del liljer her, de vanlige orange, men det er en til som er alldeles nydelig. Jeg vet ikke hva det er, om det er en lilje eller en blomst, og jeg tør ikke spa den opp heller. Den står i skyggen mesteparten av dagen. Første året var det bare èn stilk med blomster, men i år er det ganske mange stilker, så den trives nok. Er det noen som vet hva slags plante dette er.

liljer 001 liljer 003 liljer 002 liljer 005 liljer 006

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo.Fin og spenendes blomster som har kommet opp til deg.Jeg vet ikke hvilken blomst det er ,ser ut som noen klokker for meg .Ha en riktig fin Sommerdag vidre.Bodil

Hannes hage sa...

Praktfull blomst, heldiggris som har den i hagen! Kan desverre ikke hjelpe deg med navn. Det er det helt sikkert noen andre som kan. Fortsatt god uke!

ASSA sa...

Den rosa planten er en Lilium martagon, altså en lilje som du tror. De finnes i rosa og hvite iallefall.

Om den hvite er en Ranuculus 'Flore pleno' eller Hvite dupper el. knapper ser jeg ikke, for jeg ser bladverket så dårlig.
Jeg tror det kan være noe annet.

Lykke til med en spennede hage der du oppdager nye ting, detkan skje i gamle hager, som begynner å bli stelt igjen ;)