søndag 20. desember 2009

FLORENTINERE

I dag har jeg startet julebaksten. Kanskje litt sent ute, men jeg baker ikke så veldig mye. Kun kaker jeg vet blir spist opp.

De jeg har laget i dag er Florentinere. Verdens kjappeste og nydeligste kaker. De blir som knipplingsaktig knekk som smelter i munnen. Det som tar mest tid er å hakke mandler.

100 gr smør

85 gr. sukker

4 ss hvetemel

2 ss fløte

1 ss sirup

100 gr hakkede mandler.

Bland smør, sukker, mel, fløte og sirup i en kjele og gi et oppkok. Bland i hakkede mandler.

Legg små klatter på en plate (bruk bakepapir) og lag god avstand da de flyter utover. Jeg starter med 6 stk. på første steken for å se hvor store de blir.

Stekes på 200 grader i ca. 5-6 min.

florentinere 006

florentinere 001 florentinere 003

9 kommentarer:

amylin sa...

Å, Florentinere er gode, ja. Takk for oppskrift. Flotte farger du har kjøpt på de meisene dine.

Vibekes lille ullne sa...

De så gode ut ja! Nydelige farger på meisene dine også! :)

Mayeliz sa...

MMM. ja de kakene er deilige, litt for deilige egentlig, hehe
Jeg liker baldergarnet kjempegodt :-) Har bare strikket det med pinne nr 7, men det lar seg sikkert gjøre å strikke med nr 6 også :-)
Et deilig garn er det iallfall. Jeg har en kilo mørk sjokoladebrun liggene her.. Må bare finne noe jeg har lyst til å omdanne det til, hehe
Ha ei fin førjulsuke :-))

linda sa...

Jammi! Disse er bare super gode! Det finnes knapt noen bedre julekaker enn disse. Nå fikk jeg faktisk lyst til å sette meg i bilen å ta et lite kveldsbesøk, det sier vel sitt;) Fornuften sier at det kanskje er bedre å finne sengen, så jeg får høre på den. God natt!

Anonym sa...

Hei.Slike har jeg også laget en del ganger.Kjempe go.Ønsker deg en riktig fin førjulsMandag.Klem fra Bodil..

Jorids BestemorBlogg. sa...

Så deilig disse så ut da Wigdis,godt og se at du koser deg også,
ønsker deg fortsatt gode førjulsdager jeg.
Klem fra Jorid!!

Anonym sa...

Hei igjen.Jeg har no til deg på bloggen min.Kan jeg få addressen din.Reiser på Hytta på Oppdal Onsdag så jeg kunne ha tenkt meg å få sende den i morgen.Klem fra Bodil.....bodilcu@hotmail.com

Hønehuset sa...

Innom for å ønske deg en god jul!

Tani sa...

Stikker bare innom for å ønske deg og dine, en riktig god jul!!Klem fra sørlandet