mandag 28. november 2011

Hals og votter

Her har det gått i litt julegavestrikking, og jeg sier, aldri mer. Nå har jeg strikket to luer som ikke er brukbare, har nok brukt for tynt garn. Dette settet her med hals og votter ble da sånn noenlunde iallfall, men for et slit. Jeg bruker bortimot like lang tid på et slikt sett som på å strikke en hel kjole, så jeg må nok bare innse at fingrene mine ikke egner seg til  slikt småstrikk. Det verste er at jeg nesten mister gleden over å strikke.
Jeg fant mønsteret på Ravelry og det gikk med ca. 120 gr til hele settet. Det er strikket i tynn alpakka fra DSA, vottene på pinne 2,5 og halsen på pinne 3.  Jeg holder også på med en ting til med dette mønsteret, men det må være hemmelig til over jul.


Jeg har ikke hatt så veldig mye strikketid egentlig i det siste, for jeg holder på med å male stua. Begynte i september, men fikk da bråstopp pga av fargen jeg hadde valgt. Stort mere selvlysende grønn tror jeg ikke en farge kunne bli. Nå har jeg endelig fått malt over den grønne og valgte dyprød i stedet. Det ble faktisk ganske fint, bare en liten vegg igjen nå så er jeg ferdig og klar for adventskos.

Håper dere alle får en flott adventstid.

14 kommentarer:

Bundingen sa...

Dette ble da lekkert! Men det er slitsomt å strikke mønster med tynn Alpakka, for det har jeg også prøvd. Ser for meg dette mønsteret med litt tykkere garn og pinner, men da blir kanskje vottene for store? God adventstid, og gi ikke opp!

swimzy sa...

Så utrolig flott da :)

linda sa...

Hva, har du tenkt å slutte med julegavestrikking??? Og jeg som er så glad i halsen jeg fikk av deg i fjor.Nei, dette syns jeg du skal tenke litt grundigere over;):):) Halsen og vottene var kjempe fine!Bra jobba,- flink er du!

Tani sa...

Hei, Wigdis! Så lekkert!! Du er jo bare så kjapp og flink med pinnene!! Nydelige plagg du tryller frem. Den babygaven under var så flott den også! Håper du får en fin adventstid med masse kos og hygge! Klem fra Tanja

Bodil sa...

For eit nydeleg sett, og eg forstår det var mykje arbeid på så tynne pinnar :) Dei er i alle fall heldige dei som får det. Flott babysett du har laga og :)

Vibbedille sa...

Ahaa det var NYDELIG!!!!!
+ at eg elsker tynn alpakka.

Kos deg i disse førjuls dagee <3

Go`klem Vibbedille M))

Ruth sa...

Nydelig sett. Du kunne ikke overtale de gamle damene du har i kjelleren til å strikke med tynne pinner altså? ,)

Etter at jeg begynte å blogge strikket jeg mitt første par mønsterstrikkede votter på tynne pinner. For det første ble de fingerløse og jeg mistet omtrent vettet. Nå går det som en røyk. Men altså, lekkert var det.

Linda sa...

Kjempe fine vottar og hals. Er nok nokon som vert glade for å finne dette under treet.

Vibekes lille ullne sa...

Settet ble superfint! Men, det skal være moro ellers er det nesten ikke noen vits. Tilbake til å strikke noe fingrene liker bedre kanskje? Veldig dårlig med julegavestrikk her i huset i år, men jeg gjør det bare hvis jeg har lyst.

Jane sa...

Hei Wigdis. Utrolig fint!!! Så selv om det var ett slit underveis, må det jo føles litt bedre når resultatet blir SÅ fint!!! Så flink du har vært til å male stua di... Drømmer om en liten oppussing jeg og, men det har blitt med tanken :)
Ha en kjempefin uke!

gletting sa...

For all del, bestemor-kollega, strikk BARE det du har lyst til. Jeg liker best å strikke småplagg med intrikat mønster, så vi er ulike når det gjelder valg av garn, pinnetykkelse osv. Når det gjelder sokker og votter, bruker jeg garn fra Nille: Silja er min favoritt, og hvis du vil ha det litt tynnere, er Senjagarn helt supert. God jul til deg, vi ses på nyåret! Hilsen Grete, bestemor

Silje sin blogg sa...

Kjempe fin hals og votter! Hals i slik mønsterstrikk har jeg faktisk ikke sett før. Men det var jo kjempe fint!!

CosiFanTutta sa...

Heeei, hvis du skal på treff i 2012 så skal jeg kapre plassen ved siden av deg å lære og strikke mønster!! Nydelige ting du lager. Ser ikke ut som du har lite strikke tid, akkurat. Jeg har ikke brukt mink garnet jeg kjøpte av deg ennå. Spaaarer : ) Lykke til med malingen *ikke misunnelig*

Helle sa...

Har forsøkt å strikke mønster med tynn alpakka, men syntes det var vanskelig å få pent. _ eller så var det tålmodigheten som ikke strakk til? Lekkert ble det i allefall. Julegavestrikk skal være kos, - ikke stress. :)