fredag 9. desember 2011

De sju slaga

har jeg ikke fått tenkt på enda, men nå er det vel snart på tide. I dag er det vinterhvitt ute og julefølelsen begynner å snike seg innpå. Den halvdelen av stua jeg begynte å male i høst er ferdigmalt etter mye om og men når det gjaldt fargevalg. Nå er den deilig mørkrød så bare det skaper følelse av jul, men det har vært litt av en jobb, ikke minst å ta ned bokhylle og få den opp igjen. Jeg hadde store planer om å støvsuge bøkene da jeg satte de opp igjen, men jeg fikk slik god hjelp av go'jenta mi på 4 år, så det ble helt avglemt :) Får tro at det meste av støvet ble borte ved håndteringa.

Da er jeg snart ferdig med diverse julegavestrikk og litt annet også.

 Denne lua er strikket i meis og det gikk med 60 gr.

 Denne lua er strikket i meis med bunnfarge 47AG. Synes den fargen er lekker. Det gikk med ca 60 gr.












Synes fellinga ble fin på denne.
Her er en annen lue, også strikket i Twin meis. Denne ble litt slapp i kanten nede, så det er ikke alt meis passer like godt til. På den annen side så er det også ganske behagelig at den ikke strammer over ørene. Flettemønsteret er både foran og bak på lua.
50 gr. garn i fargen Ebenholtz, også en farge jeg synes er nydelig.

Så har jeg strikket en genser/tunika til den vesle go'jenta mi. Denne er strikket i BabySilk og Fairytale og jeg skal si den ble myk og god. Dette er ikke noen fingenser, men en kosegenser når dagen har vært litt slitsomt og det er godt bare å krype opp i sofakroken og slappe av.
Det gikk med 100 gr Fairytale og 150 gr Babysilk.





Til slutt et par sokker i Twin. Disse heter Galder og det var et veldig godt skrevet mønster. Disse kan anbefales.
Strikket på pinne 2,5 og det gikk med ca. 60 gr garn.











På alt jeg har strikket nå har jeg klart å bruke garn fra lager. Selv om det ikke er mye som går med til hver ting, så er det slik at alle monner drar. Jeg fikk et lite sjokk da jeg, etter et tema inne på Uformelt, fikk lagt alt garnet mitt inn på et regneark. For ca 4 år siden hadde jeg bare noen få sneller med ullgarn igjen etter min tid med forsøk på maskinstrikking. Alt annet garn hadde jeg gitt bort da jeg trodde jeg ikke kom til å strikke mer. Så i løpet av 4 år har jeg klart å spare opp ca. 70 kg garn og det er mye. Jeg vet det er veldig mange som har mye mer på lager, men lell a gitt, det blir mange plagg av 70 kg, så nå har jeg tenkt å redusere lagerbeholdning med hard hånd.

Da får dere som titter innom ha en fortsatt fin adventstid og en herlig helg.

12 kommentarer:

Jane sa...

Nydelig Wigdis. Lua var knallfin, og helt enig, fellingene gjorde seg virkelig. Sokkene var også skikkelig søte, og tom jeg får lyst å strikke sokker når jeg ser sånne lekkerbiskner :D
Også genseren da!!!! Den må jo bare være sinnsykt god. Finnes det noe mønster, eller har du strikket fra eget hode?
Godt jobba igjen, skal si det går unna hos deg :)
Ha en strålende før jul, så sees vi i mellomjula. Gleder meg! Klem.

Ruth sa...

70 kilo? Da trenger ikke jeg å ha så dårlig samvittighet lengre. Det er lenge til jeg når 70 kilo. Tror jeg da. Når sant skal sies så har jeg jo ikke veid mitt. Vi er gærne vi strikkedamer. Men garn isolerer jo godt så kanskje vi sparer på fyringa. Du har stsrikket massse nydelig. Luene var skikkelig fine og ligger nå i køen min. Sokkene også.
Mling er slitsomt mens det står på, men veldig deilig når det er ferdig. Håper du har en fin adventstid.

Linda sa...

Flotte huer du har strikka. Eg måtte tenkja litt når du snakka om meis, kva i alle dagar slags garn er det. Jau så kom eg på det at det var ein forkorting for dette tyske garnet :) eg har visst ein kasse med dette garnet eg og.

Guri sa...

Så mye fint du lager! Tittet innom for første gang, men kommer nok tilbake senere :) Legger deg til på blogglista mi, jeg. Håper det er greit :)

Lena sa...

Så fine ting du har laget!! Likte spesielt godt den første lua!

minon sa...

Hjelpe meg for noen flotte ting du har laget! Luen var virkelig nydelig!
Ønsker deg en kjempefin helg :)

linda sa...

En sliten og slapp 4 åring ligger i senga med omgangsyke. Tett inntil seg har hun en ny rooosa myk kosegenser fra bestemor.... Nå sover hun nok godt i natt(håper jeg)Sånn er det å være syk 4 åring:) Kjempe fine plagg du har produsert, som vanlig.

Janes hobbykrok sa...

Oioi, du har jo laget en hel masse ting. Lua var kjempefint og ikke minst sokkene. Ha en fin søndag.

strikkedilla sa...

Kjempenydelig arbeid. Kjekt når man kan bruke lagergarn til strikkingen sin, det har jeg gjort en del i år også på smågaver. Har ikke tørt å regne på garnet i lageret mitt!

Anonym sa...

Hei.Så mye fint du har stikket virkelig kjempe fint.Så kjekt å ha hjelp av barnebarn koselig det.Du er kjempe flink.Ønsker deg en riktig fin førjulstid videre.Klem fra Bodil.

Helle sa...

Luen ble kjempelekker, den har du all grunn til å være fornøyd med. Så godt å få litt reduksjon i garnlageret. 70 kg, hørtes imponerende ut, men må innrømme at jeg ikke har turt å regne på hvor mye garn som ligger og godtgjør seg på mitt lager.... kremt..

LivM sa...

Så lekre sokkene var, ja genseren også. Flotte luer og alt har du strikket fra garnlageret. Flink jente! Jeg må nok skjerpe meg der, men så har jeg ikke på langt nær så mye garn heller :-)