fredag 21. desember 2012

Adventsstrikk

I oktober bestemte jeg meg plutselig for å strikke noen adventsgaver til barnebarna. Hadde i utgangspunktet  bare tenkt et par stykker, men til slutt ble det fire gaver til hver, tilsammen 12 ting. Det var veldig koselig å strikke disse småtingene, men jeg ble litt lei etterhvert av å strikke 3 like ting.

Her er nå utvalget.

 Dette sjalet har jeg vist frem før, det heter Ka'ana og her er link til mønster.  Et veldig enkelt og greit sjal å strikke.

Disse settene var superkjappe å strikke. Jeg har strikket de i Viking Eco alpakka, og det synes jeg er et nydelig garn. Her er link til mønster. 

Blomsten som skulle hekles å settes på lua fikk jeg ikke til, så den droppet jeg.
 Her skal jeg si jeg slet med å få tovet til riktig størrelse. Enten ble de for små ellers så ble de for store. Etter litt dobbelttoving og strekking tror jeg de ble passe til jentene.

Strikket i ullgarn fra Hillesvåg.
 Da jeg kom til sokkene orket jeg ikke å strikke 3 like ting lenger, så det ene paret ble anderledes. De to like har jeg linket til før, og det siste paret er et Drops mønster.

Siden jeg var i småstrikkemodus, strikket jeg et par sokker til for å bli kvitt litt restegarn. Strikket i Sterk og de to nøstene jeg hadde holdt akkurat.
Disse er strikket med falsk fletting på skaftet, ellers bare helt enkelt.

Siste par sokker strikket jeg nå nylig. Her er link til mønsteret på disse, men jeg har forenklet de litt for jeg ville ikke ha så langt skaft.

10 kommentarer:

Rigmor sa...

Å så mye fint! Flotte flotte gaver som varmer. Ønsker de o dine en gooood jul!!

wims sa...

Så masse fint du har strikket. Herlige lilla skjerf og knallfine sokker. tipper de blir varme og gode nå :O)

Unknown sa...

Herlighet såmye fint du har strikket. De kommer nok til å bli glad for alt det fine tøyet. ;-)

Wenche/chawo sa...

Kjempefine adventsgaver du har strikket til barnebarna

Muffin sa...

Du og du så mye fint det var her.... de skjerfene ser ut som blomster. Ha en riktig fin jul!!

Barwitzki sa...

Så deilig adventsgaver du har strikket og mye gleder for barnebarn du har gjørt. Jeg strikte tovede votter også og jeg elsker den... fantastisk varm.

Birgitte sa...

Så flotte julegaver du har strikket! Håper du får en trivelig julefeiring:)

Gitte sa...

Skønne ting.
Jeg tror jeg starter på sjalet i juleferien.
Tusind tak for dejlig inspiration.

Og så er jeg altså også meget imponeret om at du har lavet så mange fine gaver!

Lisbeth sa...

Du kan virkelig trylle! Så lekre ting du har laget! Det nederste sokkeparet er nydelig!
Jeg har begynt på et Ka'ana sjal i Tynn Alpakka på bestilling. Har bare strikket et par cm så det går ikke så fort foreløpig.

God jul kjære deg! På nyåret håper jeg å se deg ofte! Varm klem

linda sa...

Disse kalendergavene har vært svært populære i heimen:) Tror 5 åringen er mer fornøyd med bestemors ullplagg, enn de 20 andre gavene moren hennes har kjøpt i butikken. Nå kan det jo hende du får beholde sjalet ditt på heretter;)
Kos deg i kveld, så ses vi i morgen! Den første ribba står i ovnen nå, så kom sulten;) Gleder oss!