tirsdag 5. februar 2013

Mine flotte hagefugler - fasan

Ikke før har gradestokken krøpet under null senhøstes, så kommer de vandrende i flokk og følge. Lurer egentlig på hvor de holder til sommerstid, for da er de aldri å se.


For en praktfugl Fasanen er og det er utrolig fasinerende å sitte og studere de. I fjor var det ei Fasanhøne som skilte seg ut både når det gjaldt farge og oppførsel, i år er det en hanne. Den har helt andre farger enn de andre, så om det er fordi den er gammel eller fordi den er for ung til å ha fått riktige farger, det skulle vært artig å visst. Bare se, litt dårlig bilde men han synes da. Han mangler den hvite ringen rundt halsen og over øynene og er mye mørkere i fargen.





Skjæra blir lita i forhold til disse.
Når jeg tok disse bildene, så var det 5 høner og 4 haner.












Det er ikke busken det brenner i, men peisilden som speiler seg i vinduet. Jeg oppdaget det ikke før jeg lastet inn bildene, men jeg synes det ble litt stilig.
Når det gjelder øvrig fugleliv vinterstid så er det heller lite variert her jeg bor, til tross for at jeg bor like i nærheten av et fuglereservat så er det stort sett kun pilfink, gulspurv og noen enkle meiser samt skjær og kråke.

Så over til noe annet, nemlig strikking :) Jeg har strikket et par pulsvanter som jeg kan anbefale på det varmeste. De var kjappe å strikke og for en gangs skyld pulsvanter med en fasong som sitter godt rundt håndleddet. De skal egentlig strikkes på pinne 5, men jeg hadde noe Drops Classic alpakka liggende så mine er strikket på pinne 4. Det gikk med hele 45 gram garn.


5 kommentarer:

Lisbeth, strikkemasker sa...

Jeg viste ikke at det ville fasaner i Norge. Vakre

Bodil sa...

Tenk å ha naturen så tett innpå. For ein opplevelse. Fine pulsvottat du har strikka. Dei blir gode å ha framover.

Jane sa...

Nydelige gjester du har i hagen, og så utrolig at du har de så tett innpå. Har aldri sett en fasan jeg...
Kjempefine pulsvarmere også, nydelig farge!

Barwitzki sa...

Hei Wigdis dine flotte hageflygler er virkelig herlig... og fasan... utrolig skjønn. Jeg tenker meg du kan se med mye glede.
Kanskje 3 - 4 uke og våren kommer?
God natt og har en deilig søndag.
Stor klem Viola

Pia sa...

For et eventyr du bor i :-)
Du har så mye flott i bloggen din. Ruller meg nå bare videre nedover jeg :-) Fin dag til deg!